Plan remontów torowo-sieciowych na 2018 rok
Opublikowano: 18/01/201825 milionów złotych przeznaczono w tym roku na odnowę infrastruktury torowo-sieciowej. To ponad 8 razy więcej niż w 2014 roku i milion więcej niż rok temu. W planach jest m.in. modernizacja sieci trakcyjnej na ulicach 28 Czerwca 1956r., Murawa oraz Hetmańskiej, gdzie wymienione zostanie również torowisko. Pierwsze prace rozpoczną się już w marcu. Najdłuższy remont potrwa niewiele ponad dwa miesiące.
- Poprzez konsekwentne działania Miasto Poznań systematycznie podnosi jakość transportu publicznego. W 2018 roku ponownie zaplanowano dużą liczbę remontów i modernizacji torowisk oraz sieci trakcyjnej.To kolejny rok, kiedy wzrasta kwota przeznaczona na naprawę torowisk w Poznaniu. Na ten cel wydanych zostanie w tym roku 25 mln złotych. Dodatkowo około 1,5 mln zł przeznaczymy również na infrastrukturę autobusową – mówi Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Miasta Poznania.
W kolejnych latach, zgodnie z Wieloletnim Planem Finansowym, na remonty i modernizacje zarówno infrastruktury torowo-sieciowej, jak i autobusowej, zarezerwowano po 26,5 mln zł w latach 2019 i 2020 oraz po 21,5 mln zł w latach 2021 i 2022.
Zaplanowane na 2018 rok prace są niezbędne dla utrzymania sprawności infrastruktury tramwajowej i zapewnienia bezpieczeństwa korzystania z komunikacji miejskiej. Dobry stan techniczny infrastruktury oznacza także niezawodność, sprawność i szybkość przejazdów.
- Remonty torowisk kojarzą się nam z utrudnieniami w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. A przecież remontujemy po to, żeby było lepiej, szybciej, ale przede wszystkim bezpieczniej. W tym roku plany mamy równie ambitne co w latach poprzednich, bo Miasto przeznacza więcej pieniędzy na odnowę infrastruktury torowo-sieciowej. Roboty zaplanowane w 11 lokalizacjach zaczniemy już w marcu, a zakończymy w połowie września – wyjaśnia Wojciech Tulibacki, prezes zarządu MPK Poznań.
Wśród najistotniejszych prac modernizacyjnych zaplanowanych na 2018 rok znajdują się: modernizacje sieci trakcyjnej na ul. Murawa oraz na ul. 28 Czerwca 1956r. (od węzła Traugutta do pętli Dębiec) oraz modernizacja torowiska i sieci trakcyjnej na ul. Hetmańskiej (od ronda Starołęka do wiaduktu nad ul. Dolna Wilda). Zaplanowano także wymiany zwrotnic (m.in. Traugutta od strony Dębca i ronda Starołęka, Głogowska-Hetmańska od strony Arciszewskiego) oraz remonty przejazdów na ul. Zamenhoffa i skrzyżowaniach ulic Grunwaldzkiej i Grochowskiej oraz Wołyńskiej i Wojska Polskiego.
- Tradycyjnie już, terminy remontów uzgadniane są z innymi jednostkami tak, aby jak najlepiej skoordynować prowadzone prace. Na przykład w tym roku prace na węźle Hetmańska-Głogowska będą toczyły się jednocześnie z wymianą wodociągu na ul. Reymonta, prowadzoną przez spółkę Aquanet – mówi Piotr Snuszka, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. - Naszym celem jest, aby prace, i wprowadzane w związku z nimi zmiany w komunikacji zbiorowej, były jak najmniej dokuczliwe dla mieszkańców. Stąd koordynacja przedsięwzięć oraz organizacja komunikacji zastępczej.
Szczegółowe opisy zmian w transporcie publicznym będą podawane na bieżąco, przed kolejnymi pracami. Jednak znane są już ogólne założenia komunikacji zastępczej na czas pierwszych z najpoważniejszych zaplanowanych prac.
- W czasie remontów przejazdów Bobrzańska i Wiatraczna na dwa weekendy w marcu zostanie wyłączony ruch tramwajowy na Górnym Tarasie Rataj (otwarta będzie Trasa Kórnicka). Tramwaje zostaną skierowane na Franowo i Kórnicką, natomiast na odcinku rondo Starołęka-Kurlandzka uruchomiona zostanie linia „za tramwaj” – mówi Tomasz Łapszewicz, p.o. zastępcy dyrektora ZTM ds. inwestycji.
Podczas zamknięcia torowiska na ul. Murawa tramwaje na co dzień dojeżdżające do pętli Połabska pojadą na Wilczak. Natomiast w czasie zamknięcia dla ruchu tramwajowego fragmentu ul. Hetmańskiej autobus „za tramwaj” będzie kursował od ronda Starołęka do ul. Pamiątkowej.
W 2018 roku kompleksowej modernizacji poddana zostanie również podstacja trakcyjna Kazimierza Wielkiego - realizacja tej inwestycji nie spowoduje jednak zakłóceń w funkcjonowaniu komunikacji tramwajowej, podobnie jak realizacja wymiany kabli trakcyjnych lub linii kablowych w różnych częściach miasta. Przeprowadzane będą również wymiany smarownic torowych, dzięki którym tramwaje jeżdżą ciszej, wolniej zużywając szyny oraz obręcze kół.
Harmonogram remontów torowisk w 2018r., zakres zaplanowanych prac oraz ich przybliżony termin (zaktualizowany)
Lokalizacja |
Zakres |
Planowany termin |
ul. Murawa, pętla Połabska |
Przebudowa sieci trakcyjnej w ul. Murawa (wymiana słupów i drutu jezdnego), naprawa układu torowego na pętli Połabska (wymiana podkładów, rozjazdów i szyn, podbicie toru) |
1 marca – 30 kwietnia |
Przejazdy: Bobrzańska oraz Wiatraczna |
Naprawa nawierzchni torowej i drogowej na przejazdach przy Bobrzańskiej i Wiatracznej |
3-5 oraz 10-12 marca |
ul. Zamenhofa |
Naprawa toru na przejazdach - ul. Piłsudskiego, ul. Obrzyca, os. Jagiellońskie (wymiana nawierzchni drogowej i torowej) |
3-20 kwietnia |
ul. Hetmańska (od wiaduktu nad Dolną Wildą do ronda Starołęka) |
Przebudowa układu torowego (rozbiórka, częściowe wzmocnienie podtorza, odtworzenie torowiska), wymiana nawierzchni przystanku Hetmańska/Wiadukt, modernizacja sieci trakcyjnej |
21 kwietnia - |
ul. Wołyńska (skrzyżowanie z Wojska Polskiego i pętla Piątkowska) |
Naprawa przejazdu z wymianą nawierzchni torowej i drogowej, wymiana sieci trakcyjnej na pętli |
sierpień |
ul. Grunwaldzka (skrzyżowanie z Grochowską) |
Naprawa przejazdu z wymianą nawierzchni torowej i sieciowej |
lipiec |
ul. 28 Czerwca 1956r. (od Hetmańskiej do pętli Dębiec wraz z pętlą) |
Przebudowa sieci trakcyjnej w ul. 28 Czerwca 1956r. i na pętli, modernizacja systemu sterowania zwrotnicami |
lipiec-sierpień |
Górna Wilda/ Półwiejska |
Wymiana zwrotnic i części łuku - prace przygotowawcze do zamknięcia Wierzbięcic |
lipiec |
Węzeł Hetmańska-Głogowska (od strony Reymonta) |
Wymiana części węzła rozjazdowego (prace połączone z pracami wykonywanymi przez Aquanet) |
wrzesień |
Poniżej prezentujemy zdjęcia z konferencji prasowej, która odbyła się 18 stycznia 2018rr. (w jej trakcie omawiano plany remontowe na 2018 rok) oraz prezentację najważniejszych przeprowadzonych napraw: